Als masseur kan het lastig zijn om de prijs van jouw massage te bepalen. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar ook niet te goedkoop zijn omdat je er ook van moet leven. Hoe bepaal je jouw massage-prijs? Dat is mede afhankelijk van de kosten die je hebt en de massages die je aanbiedt. We vertellen je er alles over!
Inhoudsopgave
Een start maken met het bepalen van jouw massage-kosten
Om de juiste prijs voor jouw massage te bepalen, is het goed om te weten wat jouw kosten zijn. Hier vallen alle kosten onder die je hebt bij het werken als masseur en het geven van een massage. Het is belangrijk om al deze kosten inzichtelijk te hebben. Alleen daarmee kan je een goede prijs voor jouw massage bepalen.
Producten en praktijkinrichting
Voor de hand liggend zijn de kosten van je aangeschafte spullen, zoals de massagetafel, de hoeslakens, handdoeken en andere accessoires. Vergeet hierin ook de inrichting van je eventuele praktijkruimte niet! Vaak zijn dit spullen die lang mee gaan en over een langere tijd afgeschreven worden. Maak een inschatting van hoeveel jaar je deze spullen kan gebruiken en reken dit om naar de kosten per jaar. Daarnaast vallen er onder jouw massage-kosten ook de kosten voor producten die sneller opgaan, zoals massageolie. Dit reken je natuurlijk ook door in je massage-prijs.
Zakelijke kosten
Bij jouw massage-kosten zitten ook je zakelijke kosten, zoals de afdracht van de belastingen, de kosten voor je zakelijke rekening en telefoon, de verzekeringen en de kosten voor je website. Vergeet ook je gebruikskosten als water en licht niet! En masseer je bij jouw cliënten op locatie? Dan heb je ook reiskosten, zoals benzine en afschrijvingskosten van je auto.
Niet-declarabele uren
Als masseur ben je natuurlijk ook ondernemer. Dat betekent dat je niet alleen declarabele uren maakt (masseert), maar dat je ook tijd kwijt bent aan je onderneming. Denk aan het doen van de administratie, netwerken, cursussen volgen, bijhouden van je website, advertenties maken en noem maar op. Het percentage niet-declarabele uren is erg afhankelijk van het soort massagepraktijk dat je hebt. Gemiddeld ligt dit rond de 20-25 %, maar dit kan zeker in het begin gemakkelijk oplopen naar 50 %. Houdt hier rekening mee in het bepalen van de prijs van je massage.
Overige kosten
Ook als zelfstandig masseur is het verstandig om te denken aan je pensioen en hier een plan voor te maken. Daarnaast is het noodzakelijk om een reserve op te bouwen, zodat je ook in tijden dat er minder werk is, je jouw levensonderhoud kan blijven bekostigen. Ook zul je waarschijnlijk bijscholing doen, op vakantie gaan en een keer ziek zijn. Allemaal dagen waarop je niet kan werken, maar je kosten wel doorlopen. Houd hier rekening mee en reken dit ook door in jouw massage-prijs.
Voor bepaalde massages maak je meer kosten
Het is logisch om bij het bepalen van een prijs voor jouw massages rekening te houden met welke massages jij geeft. Zo gebruik je bij een kruidenstempelmassage de welbekende kruidenstempels. Dit zorgt ervoor dat jouw massage-kosten omhoog gaan en daarmee dus ook de prijs van je massage. Je hebt immers meer aanschafkosten door de kruidenstempels. Ook de prijs van een hotstonemassage is vaak hoger dan van een klassieke ontspanningsmassage. Doordat je een hotstoneheater en hotstones moet aanschaffen, liggen in de basis jouw massage-kosten hoger. Maar denk hiernaast ook aan de tijd die zit in het reinigen van de hotstone stenen. Dit zijn dan ook vaak duurdere massages dan een klassieke ontspanningsmassage.
Unieke massages hebben een hogere prijs
De wet van vraag en aanbod. Hoe minder aanbod er is voor een bepaalde massage, hoe hoger je prijs kan zijn. Dus bied jij polarisatie-massages aan, tuina-massages of een andere massage die minder bekend is? Grote kans dat jij in jouw regio de enige bent die dit aanbiedt. Als er genoeg vraag naar is, kan je voor dit soort massages een hogere prijs vragen dan voor een meer gangbare massages. Mits er genoeg vraag naar is, dus doe daar onderzoek naar.
Kijk naar de massage-prijs van concurrenten
Massage is vaak regiogebonden. Cliënten zoeken een goede masseur in hun regio en gaan (meestal) niet het hele land door om naar een masseur te gaan. Het is dan ook goed om in kaart te brengen wat jouw concurrenten in de regio aanbieden. Waarschijnlijk heb je hier al uitgebreid onderzoek naar gedaan voordat je startte, om zo te zien of er genoeg vraag naar massages is. Het is slim om ook te kijken naar wat masseurs in de regio hanteren voor massage-prijs. Uiteraard bepaal je je eigen prijs, maar doe dat bewust. Als je kiest voor een hogere prijs voor jouw massages dan de masseurs in jouw regio, onderbouw dit dan goed en maak het zichtbaar voor potentiële cliënten waarom ze ondanks de hogere prijs toch bij jóu moeten komen. Heb je bijvoorbeeld bijzondere cursussen gedaan, een andere insteek dan andere masseurs of wat is jouw unique selling point?
Bepaal de juiste prijs voor jouw massages
Je hebt nu op een rijtje wat jouw massage-kosten zijn, je weet wat je concurrenten vragen en je hebt goed in beeld hoeveel aanbod er in jouw regio is van de massages die jij aan gaat bieden. Het is tijd om jouw prijs te bepalen. Als startende ondernemer kan het lastig zijn om een goede prijs te vragen. Sommige startende ondernemers beginnen onder kostprijs. Dat is zonde en echt onnodig! Bedenk, je bent het waard. Je hebt cursussen gedaan, geïnvesteerd in goede spullen en je kan echt wat betekenen voor mensen. Wees dan ook niet bang om een goede prijs te vragen, waar jijzelf tevreden mee bent en waar je van kan leven.
Coronatoeslag
Deze tijd van corona vraagt om nog meer hygiënische maatregelen dan anders. Misschien heb je een hygiënezuil aangeschaft met handdesinfectie, gebruik je disposables of masseer je met handschoenen. Ook ben je waarschijnlijk meer tijd kwijt met desinfecteren en schoonmaken. Hoe dan ook maak je extra kosten per massage. Deze kosten kan je doorbereken aan je cliënten. Vaak gaat dit maar om een paar euro per behandeling. Als je duidelijk maakt aan je cliënten dat dit een coronatoeslag is en dus een tijdelijke prijsverhoging, zullen mensen dit heel begrijpelijk vinden. Aan de andere kant ben je misschien ook weer gewoon blij dat je aan de slag kunt, en wil je mensen niet met een hogere prijs belasten. Als je concurrenten dit niet doen, kan het lastig worden om deze toeslag te onderbouwen. Neem deze extra kosten echter wel mee in je achterhoofd en bepaal zelf of je wel of geen toeslag doorberekend.
Blijf bij je gevoel
Het is goed om rationeel onderzoek te doen naar een concurrerende en goede prijs die jij kan vragen voor jouw massages. Maar bovenal, biedt jouw massages aan voor een prijs die voor jou ook goed voelt. Als je het idee hebt dat je te weinig vraagt, schroom niet om je prijzen dan wat op te hogen. Onderbouw dit goed naar klanten en potentiële klanten toe en laat zien dat je het waard bent. Als je als masseur gaat werken tegen een prijs die jij eigenlijk veel te laag vindt, word je daar niet gelukkig van. Zorg dus ook altijd dat de door jou bepaalde massageprijs, niet alleen je kosten dekt, maar je ook een goed gevoel geeft!